Батик: види розпису по тканині, історія + майстер-клас з фото та описом техніки, а також що це таке для початківців

Батік – з чого почати від А до Я! Детальний опис азів розпису по тканині та нанесення на одяг зробленого своїми руками малюнка

Художній розпис тканини – це особливе мистецтво, яке зародилося у світі з появою ткацтва. У цій статті ми поговоримо про особливий спосіб нанесення візерунків на тканину – батик.

Цей вид ручного розпису став популярним насамперед в Індії та Індонезії. Лише у 20 столітті знання про цей розпис прийшли до Європи, після чого стрімко набрали популярності у всьому світі.

Що таке батик

Батик – це метод ручного розпису по тканині, в процесі якого використовуються склади, що резервують. Як «полотно» для розпису використовується шовкові, бавовняні, вовняні вироби, рідше – вироби із синтетики.

Для кожного виду тканини застосовується особлива фарба, після просочення матеріалу на вироби наноситься закріплювач, що складається з парафіну, бензину або води, залежно від техніки, що реалізується.

Матеріали для роботи в техніці батік

Для роботи з батиком необхідний базовий набір матеріалів:

  1. Тканина, матеріал або виріб для фарбування.
  2. Резервний склад.
  3. Цвіти та фарби.
  4. Підрамник та кнопки.
  5. Олівці або маркери, колір яких зникає через деякий час.
  6. Обприскувач.
  7. Пензлі, валики, трафарети та штампи, відповідно до задуманого ескізу.
  8. Ємності для змішування фарб.
  9. Ємність для нагрівання воску.
  10. Білий папір для видалення зайвої фарби з виробу.
  11. Відпарювач для закріплення барвників, що закріплюються парою.
  12. Праска для закріплення акрилових фарб та позбавлення від слідів воску.
  13. Фен – для прискорення висихання тканини.



















Це базовий набір матеріалів для роботи, всі додаткові матеріали обмежені лише фантазією.

Різновиди техніки батик

Техніки батика різноманітні та обмежуються лише фантазією. Пропонуємо вивчити особливості роботи з найпопулярнішими техніками розпису.














img src=”/wp-content/uploads/wercewxr_5345.jpg”>

Холодний батик

Це найпоширеніша техніка, відмінною особливістю якої є застосування резерву методом обведення всіх елементів композиції, що вибудовується. Таким чином, фарба не розтікається на матеріалі. Холодний батик не потребує нагрівання.

Техніка дозволяє наносити фарбу на ділянки тканини довільно, а резерв ділить розпис на фрагменти, що дає можливість використання необмеженої кількості кольорів та їх поєднань.

Пропонуємо вивчити особливості техніки та етапи роботи:

  • Розробка ескізу важлива для новачків у розписі тканини. Досвідчені майстри справляються з розписом без ескізів. Для техніки холодного батика часто застосовують квіткові ескізи та орнаментальні візерунки. Готуйте ескіз у розмір виробу, це допоможе вчасно виявити можливі невідповідності та виправити їх на ранньому етапі роботи.
  • Вимоги до малюнку. Вибираючи ескіз для техніки холодного батика – слід передбачити, щоб на вибраному малюнку кожен елемент був із замкнутими контурами. Лише за наявності замкнутих контурів відтінки фарби не змішуються між собою. Якщо задум допускає змішання кольорів, то цю рекомендацію можна не враховувати. Коли ескіз готовий, його можна обвести маркером або іншим помітним на тканині контуром.
  • Натягуємо матеріал на підрамник. Для більшої еластичності тканини рекомендується намочити тканину перед монтажем у підрамник. Потрібно придбати спеціальну раму для розпису батиком.
  • Підготовляємо кольори. Важливо знати, що фарби для батика не припускають білої фарби, тому для створення світлих відтінків – фарби необхідно розбавити водою. Перед нанесенням фарби важливо перевірити відтінок на шматочку тканини тієї ж щільності, що виріб для розпису. У міру висихання фарби колір може змінюватись.
  • Інструменти для холодного розпису. Особливість холодного батику – це резерв. Резерв необхідно розлити у форми для роботи.До застосування рекомендуються ємності з носиком, скляні ємності з можливістю роботи з невеликими деталями.
  • Откреслення ескізу на тканині. Міцний готовий ескіз на виворітній стороні тканини на підрамнику. Переконавшись, що всі лінії ескізу видно на матеріали, перекладаємо олівцем лінії на тканину. Якщо передбачається світлий малюнок, то для перекладу ескізу використовуємо маркер, що зникає.
  • Наносимо резервувальне просочення на всі лінії ескізу. Перевірити, наскільки якісно нанесений склад, можна простим способом: змочуємо виріб в області нанесення резерву, якщо вода не розтікається, отже технологія не порушена. Якщо рідина розтікається за лінії резерву, необхідно висушити виріб і нанести склад повторно.
  • Починаємо роботу з фарбування матеріалу. Бажано почати зі світлих ділянок ескізу, недоліки роботи світлими фарбами можна буде приховати темнішими відтінками. Перед початком роботи змочіть матеріал, що особливо важливо в процесі створення градієнта з двох і більше відтінків. Важливо! Якщо розпис передбачає чіткі лінії та межі, то поверхня матеріалу має бути ледь вологою.
  • Фіксуємо барвник. Закріплення результату забезпечує водостійкість виробу, працюємо на висохлому виробі. Для фіксації можна використовувати кілька методів: при використанні акрилових фарб – прогладжуємо висохлий праскою з виворітного боку. Ряд рукоділників застосовує закріплення в духовці та мікрохвильовій печі. Можливе використання рідких фіксаторів.

Холодний батик популярний серед новачків та професіоналів. Техніка не обмежує кількості відтінків завдяки тому, що резервуючий склад поділяє малюнок на окремі області. Використовуйте цей тип розпису для інтер’єрних рішень та одягу.






Гарячий батик

Техніка має на увазі застосування резерву або воску на тканину не тільки в лінійній техніці, але й плямами, в цьому і полягає основна відмінність гарячого батика від холодного.

Лінії можуть не замикатися, адже склад батика дозволяє фарбі розтікатися по тканині в хаотичному порядку. Ділянки тканини, які не повинні піддаватися фарбуванню, будуть захищені спеціальним складом.

Розпис методом гарячого батика може бути як одношаровим, так і багатошаровим. Принцип роботи з кількістю шарів відрізняється лише на стадії завершення розпису, про це поговоримо нижче.

Як працювати з гарячим батиком:

  • Насамперед, як і в роботі з іншими техніками, ми розробляємо ескіз. Гарячий батік має варіативність у побудові малюнка: можна малювати контурами, плямами чи змішувати техніки. Важливо! Для простих геометричних принтів та нескладних малюнків ескіз необов’язковий.
  • Підбір кольорової палітри за одношарової техніки. Слід передбачити кольори, змішування яких виглядатиме естетично, тому що фарба, не оброблена воском, вільно розтікатиметься по поверхні.
  • Підбір кольорової палітри за багатошарової техніки. Враховуйте, що другий шар наноситиметься на вже фарбований фрагмент. Проведіть попереднє фарбування зайвого зразка тканини, щоб зрозуміти, який відтінок вийде при змішуванні кількох кольорів.
  • Готуємо тканину до фарбування. Виробляємо прання виробу, висушуємо його та монтуємо в раму. Слід злегка намочити тканину для зручнішої роботи під час розпису.
  • Переносимо ескіз на матеріал. Техніка перенесення ескізу ідентична холодному батику, про який ми говорили раніше.
  • Резерв виробу за допомогою воску. Склад допоможе зберегти ділянки матеріалу, які не підлягають фарбуванню. Розігріваємо віск на водяній бані.Досить гарячий віск просочуватиме матеріал наскрізь, а якщо при нанесенні склад не вбирається, залишаючи каламутні плями на матеріалі – прогріти віск ще сильніше. Склад наносимо на сухий виріб будь-яким зручним інструментом: кистями, валиками чи штампами. Вибір інструменту залежить від задуму.
  • До етапу нанесення фарби на вироби приступаємо після завершення роботи з воском. При роботі з одношарової фарбової технікою і щільність нанесення фарби може бути будь-який. Багатошаровий варіант фарбування передбачає перекриття шарів, а значить – починаємо розпис з найсвітліших відтінків в композиції. Коли перший шар нанесений – слід закріпити його воском та висушити перед нанесенням другого шару. Таку процедуру повторюємо на кожному шарі у процесі роботи.
  • Позбавляємося воску. Висушуємо виріб та знімаємо його з підрамника. Зминаємо матеріал, щоб позбутися зайвого воску. Прогладжуємо виріб попередньо закривши його папером, тим самим повністю позбавляємося фрагментів воску на виробі. Папір почне вбирати віск, за необхідності – міняйте папір на свіжий. Завершувати прасування виробу можна тоді, коли на папері не залишатиметься слідів воску.
  • Фіксуємо фарбу. Як правило, застосовується два види фарби: акрилові фарби та барвники, що закріплюються парою. У першому випадку процес прасування праскою закріпить акрил, а для закріплення другого типу барвника необхідно відпарити виріб спеціальним приладом.

Гарячий батик є оптимальним для роботи з простими малюнками та складними художніми завданнями.









Вільний розпис

Вільний розпис батиком дає можливість довільного вираження фантазії. Неповторний малюнок, багатогранність технік та матеріалів – така техніка дозволяє писати пейзажні композиції, портрети та акварельні малюнки.

  • Особливість техніки полягає у відсутності контурів, віск у вільній техніці не застосовується.
  • Фарба розтікається по полотну та контролюється лише автором виробу.
  • Принцип підготовки залишається тим самим: тканина вистирається, висушується і натягується на раму. Після чого починається чаклунство…

Покрокова інструкція (ґрунтуємо матеріал)

Додаємо 2 столові ложки солі на 200 мілілітрів гарячої води, якщо потрібна більша кількість ґрунту – дотримуємося пропорції. Перемішуємо вміст до повного розчинення солі.

Наносимо сольовий грунт на тканину в підрамнику і максимально просочуємо матеріал з усіх боків. Також як грунт можна використовувати крохмаль і желатин.

Важливо! Працюємо з аніліновими фарбами, для змішування та розведення відтінків також використовуємо розчин соляного ґрунту.

Три етапи роботи у вільному розписі:

  1. Наносимо фарби на вологий матеріал. Фарби добре поєднуються, контури виходять дуже плавними і розмитими. Працюємо із застосуванням широких, майже сухих пензлів.
  2. Наступні шари слід наносити вже на підсохлий матеріал. На другому етапі важливо розпочати роботу над контурами, додатковими елементами малюнка та фактурою виробу.
  3. На останньому етапі ґрунт висихає, що робить тканину більш щільною та фактурною. Це полегшує роботу над переднім планом композиції. Промальовуємо деталі, що залишилися, і доводимо композицію до ідеалу.

Вільний розпис – досить складна техніка, особливо для новачків.Але складність повністю перекривається свободою дій. Відчуйте себе вільним художником-імпровізатором, бо очі бояться, а руки роблять!

Вузликовий батик

Це найпростіший вид розпису. Техніка полягає у створенні вузлів і зборок на тканини з подальшим просоченням фарбами.

Все, що потрібно роботи – це тканина для розпису, анілінові фарби, каміння та нитки. Етапи роботи.

Важливо! Якщо ви плануєте попереднє заповнення матеріалу фоном, необхідно нанести на натягнуту в раму тканину один або кілька відтінків фарби в довільному порядку.

Після висушування виробу можна приступити до вузлової техніки:

  • Незабарвлений матеріал покриваємо довільними або продуманими вузликами за допомогою каменів і ниток.
  • Фарбуємо тканину методом занурення або поливання виробу фарбою. Місця, перев’язані вузликами, повністю не фарбуються, що створює непередбачувані візерунки на тканині.
  • Або фарбуємо матеріал пензлем. Для цього важливо завантажити виріб у глибоку ємність. Можливе використання кількох кольорів. При використанні більше одного кольору важливо враховувати, що при змішуванні фарб вийде новий відтінок.
  • Профарбовану тканину промиваємо спочатку в холодній, а потім у теплій воді.
  • Стираємо, висушуємо та гладимо виріб праскою для закріплення барвника.

За бажанням доповнити вже готову композицію — можна повторити процес знову і створити додаткові відтінки та візерунки на виробі. Результат вузличного розпису завжди буде непередбачуваним, але ж навіть цікавіше, правда?

Техніки батика можна змішувати, готові вироби можна декорувати та доповнювати. Батік – це порив фантазії без обмежень. Створюйте унікальні вироби із задоволенням!












Фото техніки батік