Батик: види розпису по тканині, історія + майстер-клас з фото та описом техніки, а також що це таке для початківців

Гарячий батик

Техніка має на увазі застосування резерву або воску на тканину не тільки в лінійній техніці, але й плямами, в цьому і полягає основна відмінність гарячого батика від холодного.

Лінії можуть не замикатися, адже склад батика дозволяє фарбі розтікатися по тканині в хаотичному порядку. Ділянки тканини, які не повинні піддаватися фарбуванню, будуть захищені спеціальним складом.

Розпис методом гарячого батика може бути як одношаровим, так і багатошаровим. Принцип роботи з кількістю шарів відрізняється лише на стадії завершення розпису, про це поговоримо нижче.

Як працювати з гарячим батиком:

  • Насамперед, як і в роботі з іншими техніками, ми розробляємо ескіз. Гарячий батік має варіативність у побудові малюнка: можна малювати контурами, плямами чи змішувати техніки. Важливо! Для простих геометричних принтів та нескладних малюнків ескіз необов’язковий.
  • Підбір кольорової палітри за одношарової техніки. Слід передбачити кольори, змішування яких виглядатиме естетично, тому що фарба, не оброблена воском, вільно розтікатиметься по поверхні.
  • Підбір кольорової палітри за багатошарової техніки. Враховуйте, що другий шар наноситиметься на вже фарбований фрагмент. Проведіть попереднє фарбування зайвого зразка тканини, щоб зрозуміти, який відтінок вийде при змішуванні кількох кольорів.
  • Готуємо тканину до фарбування. Виробляємо прання виробу, висушуємо його та монтуємо в раму. Слід злегка намочити тканину для зручнішої роботи під час розпису.
  • Переносимо ескіз на матеріал. Техніка перенесення ескізу ідентична холодному батику, про який ми говорили раніше.
  • Резерв виробу за допомогою воску. Склад допоможе зберегти ділянки матеріалу, які не підлягають фарбуванню. Розігріваємо віск на водяній бані.Досить гарячий віск просочуватиме матеріал наскрізь, а якщо при нанесенні склад не вбирається, залишаючи каламутні плями на матеріалі – прогріти віск ще сильніше. Склад наносимо на сухий виріб будь-яким зручним інструментом: кистями, валиками чи штампами. Вибір інструменту залежить від задуму.
  • До етапу нанесення фарби на вироби приступаємо після завершення роботи з воском. При роботі з одношарової фарбової технікою і щільність нанесення фарби може бути будь-який. Багатошаровий варіант фарбування передбачає перекриття шарів, а значить – починаємо розпис з найсвітліших відтінків в композиції. Коли перший шар нанесений – слід закріпити його воском та висушити перед нанесенням другого шару. Таку процедуру повторюємо на кожному шарі у процесі роботи.
  • Позбавляємося воску. Висушуємо виріб та знімаємо його з підрамника. Зминаємо матеріал, щоб позбутися зайвого воску. Прогладжуємо виріб попередньо закривши його папером, тим самим повністю позбавляємося фрагментів воску на виробі. Папір почне вбирати віск, за необхідності – міняйте папір на свіжий. Завершувати прасування виробу можна тоді, коли на папері не залишатиметься слідів воску.
  • Фіксуємо фарбу. Як правило, застосовується два види фарби: акрилові фарби та барвники, що закріплюються парою. У першому випадку процес прасування праскою закріпить акрил, а для закріплення другого типу барвника необхідно відпарити виріб спеціальним приладом.

Гарячий батик є оптимальним для роботи з простими малюнками та складними художніми завданнями.